Jdi na obsah Jdi na menu
 


PALEO, SCD a jiné

Paleo, Primal, SCD, GAPS, LOW CARB, WHOLE30 a další podobné směry mají jedno společné. Nebudu se tady rozepisovat do podrobností, stačí zadat tyto směry do vyhledávače a naleznete spoustu detailních informací. Vezmu-li to obecně, jedná se o způsoby stravování, které se zaměřují na vyřazení lepku, obilné mouky a významné omezení nebo úplné vyřazení laktózy, cukru, škrobů a sacharidů obecně.
Jsou rozdílné v detailním pohledu na věc, mají však společný cíl a tím je zdraví.
Nejedná se o nové moderní dietní styly, pokud to tak někdo pojme, nepochopil problematiku. Ačkoli se zdá, že taková změna životního stylu je velmi náročná na disciplínu a odříkání, není tomu tak. V případě, že totiž pochopíte souvislosti a dojdete k tomu, že chcete být prostě zdraví, nebudete to brát jako omezení, ale jako změnu, pro kterou jste se sami rozhodli. No a psychika na tuto změnu zareaguje už po pár týdnech tohoto stylu stravování. Zlepší se nálada, zmizí bolesti hlavy, úzkostné stavy a další neduhy. A to vás udrží na této cestě. Existuje snad nějaká větší motivace, proč takto žít?        

Důležitá informace, stejně jako není řešením pro zdraví jen vyměnit lepkové mouky za bezlepkové, není řešením ani vyměnit obilné mouky za mouky ořechové.
Mlsejte s radostí a dopřejte si dobroty, které by ale neměly být základem vašeho stravování, nýbrž milým zpestřením.

Pamatujte, že méně je více, to platí snad u všeho, co mne napadá.

Doporučuji knihu Moučný mozek od Davida Perlmuttera, je to pohled neurologa na vliv lepku, cukru, laktózy a přemíry sacharidů v našem organismu. Dozvíte se mimo jiné, jak nás balamutí s problémem cholesterol a spoustu dalšího.

Další zajímavé knihy od Tomáše Kašpara jsou Nespěchejte do rakve a Krutá hra o tvé zdraví. Tady se dozvíte spoustu informací o kvalitě toho co jíme a pijeme.

Nikde ale nenajdete univerzální návod platný pro všechny, načerpejte informace a zapojte selský rozum. Nikdo se nevyzná ve všem a tak i když nejsem v souladu se 100% informací z těchto knih, v mnoha směrech mi to otevřelo oči. 

A hlavně, každý jsme jedinečný, co jednomu vadí, druhému nemusí. Některá fakta však ignorovat nelze. Je jasné, že lepek, přemíra sacharidů (hlavně v podobě škrobů) ve stravě, cukr, maso z velkochovů plné antibiotik, hormonů a chemie, mléko a všechny ty prefabrikáty, co se tváří lákavými obaly v regálech supermarketů jako jídlo, nemají se zdravím nic společného.

A toho se držte :-)

Přeji pohodové dny. 
wendy

 

Rubriky

LEPEK a náš organismus

Příspěvků: 0